کوپلر

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کوپلر (وصله ی مکانیکی)...coupler

مزایای استفاده از وصله ی مکانیکی
وصله مکانیکی و کوپلر و مزایای کوپلر (وصله ی مکانیکی) و کوپلینگ میلگرد
کاهش وزن-تراکم و سطح مقطع ستون

1-کاهش وزن کلی سازه:

بدلیل پائین بودن چگالی بتن نسبت به آرماتور استفاده از وصله ی مکانیکی موجب کاهش محسوسی در وزن سازه می شود.

2-کاهش تراکم آرماتور در مقاطع اتصال:

کاهش تراکم آرماتور خود موجب بتن ریزی مطلوب و کاهش تعداد خاموت های مصرفی می شود.


3-کاهش سطح مقطع ستون و در نتیجه کاهش بتن مصرفی و وزن آرماتور:

بدلیل کاهش تراکم و پائین آمدن میزان فشردگی می توان سطح مقطع ستون را پائین آورد،بدینوسیله زیر بنا افزایش می یابد و مهمتر از آن کاهش چشمگیر وزن سازه و در نتیجه مقاوم سازی آن را خواهیم داشت.

در امتداد هم قرار گرفتن آرماتورها و پائین آمدن زمان انجام پروژه

4-در امتداد هم قرار گرفتن کامل آرماتورها:

در استفاده از کوپلر بدون هیچ عملیات اضافی و ایجاد فرم (اس) بوسیله ی دستگاه خم کن،آرماتورها کاملا در امتداد هم قرار گرفته و فاصله ی میلگردها در کنار هم با همدیگر مساوی می شوند.

5-پائین آمدن زمان انجام پروژه و کاهش سنگینی کار:

ایجاد فرم (اس) برای یک اتصال و سپس نصب بوسیله سیم در مقایسه با بستن یک میلگرد رزوه شده ،زمان بیشتری را می برد، بعلاوه در اورلپ میلگرد به دلیل طول بیشتر سنگین تر است به همین دلیل استفاده از کوپلر موجب کاهش بار کاری می شود.

جهانی بودن

6-جهانی بودن استفاده از کوپلر به جای اورلپ:

بسیاری از کشورهای جهان اول استفاده از روش اورلپ را منسوخ میدانند و در بعضی از این کشورها حتی استفاده از اورلپ ممنوع شده است.این بدلیل پائین بودن ضریب اطمینان روش اورلپ در حوادث طبیعی بخصوص زلزله می باشد. در نظر داشته باشیم که در اورلپ آرماتورها بوسیله سیم در کنار هم نگه داشته میشوند و اگر در هنگام لرزش شدید این سیم ها دچار پارگی شوند و چند میلگرد در یک ستون خم شود ، بدلیل وزن شدید سازه و ایجاد نوعی اهرم در ستون بطبع بقیه میلگردهای ستون خم شده و سازه بلوکه خواهد شد.اما در استفاده از کوپلر جائی برای پارگی وجود ندارد،یعنی دو میلگرد بوسیله ی یک وصله بهم متصلند که این نشان دهنده ی ضریب اطمینان بالای کوپلر نسبت به اورلپ است. 
صرفه اقتصادی و قابل استفاده برای همه ی سایزهای میلگرد:

7-توجیه اقتصادی وصله مکانیکی نسبت به اورلپ:

با تمام این مزایا در بسیاری از سازه های بزرگ وصله ی مکانیکی موجب کاهش هزینه می شود .

8-صرفه جوئی و جلوگیری از قسمتی از واردات میلگرد به کشور:

در چند سال گذشته ما شاهد افزایش بدون هیچ توجیه و نابهنگام قیمت آهن آلات و بخصوص میلگرد در داخل کشور بودیم که این امر موجب سرازیر شدن سیل عظیمی آرماتور از کشورهای دیگر با قیمت های گزاف و هزینه ی حمل و نقل بالا شد و بعد از آزمایش های مختلف بر روی برخی از این میلگردها معلوم شد که استحکام آنها مطابق استانداردهای کشور نیست.لازم به ذکر است استفاده از کوپلر موجب صرفه جوئی 15 تا 25 درصدی آرماتور در سازه می شود.

9-قابل استفاده برای همه ی قطرهای میلگرد:استفاده از کوپلر برای همه ی سایزهای 16 تا 50 امکان پذیر است.

منبع:

  • کوپلر
  • ۰
  • ۰


استحکام بتن فوق العاده زیاد است. نیروی خیلی زیادی برای خرد کردن بتن لازم است. با این حال بتن قابلیت کششی نسبتا ضعیفی دارد و نیروی کمتری برای ترک انداختن روی بتن به وسیله خم یا پیچش لازم است تا اینکه مستقیما بخواهیم خردش کنیم. برای افزایش قدرت کششی بتن از میله تقویت کننده یا آرماتور استفاده می‌شود.
آرماتور در طول و قطرهای مختلفی موجود اند، اما تنها ۶ نوع آن رایج وجود دارد: اروپایی ( آلیاژ کربن، منگنز ، سیلیکون و غیره)؛ فولاد کربن (میلگرد سیاه عادی)؛ گالوانیزه؛ روکش اپوکسی؛ فایبرگلاس و فولاد استنلس. هر کدام از این میلگرد نقاط قوت و ضعف خود را دارند.

انواع میلگردهای پوششی

اروپایی: نقطه قوت میلگرد اروپایی قیمت آن است. اصولا از منگنز تولید شده، و از لحاظ خم شدن کمترین مقاومت را در بین آرماتور دارد. استفاده از این نوع آرماتور معمولا در فضاهای زلزله خیز و پروژه هایی که ملزم ساختار صحیح مهمی هستند توصیه نمی‌شود.

مقاله مرتبط: قیمت میلگرد به روز

فولاد کربن: میلگرد سیاه در هر پروژه ای به جز چند مورد استثنا کاربرد دارد. بزرگترین ضعف آرماتور سیاه زنگ زدن آن است. هنگامی که زنگ بزند بتن اطرافش را ترک می‌اندازد و می‌شکند. در موقعیت هایی که ممکن است در معرض رطوبت و آب قرار گیرد انتخاب های بهتری نسبت به میلگرد سیاه وجود دارد. اما با توجه به نسبت ارزشش به میزان استحکام کششی میلگرد سیاه بهترین است.

روکش اپوکسی: میلگرد روکش اپوکسی همان آرماتور سیاه با روکش اپوکسی است. همان استحکام بافت را دارد، اما ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به زنگ زدگی مقاوم تر است.

میلگرد گالوانیزه: تنها چهل برابر نسبت به میلگرد سیاه در مقابل زنگ زدگی مقاوم است، اما آسیب رسیدن به روکش میلگرد گالوانیزه خیلی سخت تر است. به همین دلیل از میلگرد روکش اپوکسی با ارزش تر است. گرچه تقریبا ۴۰% گرانتر از نوع روکش اپوکسی است.

میلگرد فایبرگلاس: فایبرگلاس یک ترکیب شبیه به فیبر کربن است. در نتیجه هنگام استفاده از فایبرگلاس خم دادن مجاز نیست. با این حال زنگ نمی‌زند. با توجه به این موضوع فایبرگلاس یک میله تقویت کننده بتن بی نظیر است. درحالیکه هر نیم کیلوگرم ۱۰ برابر گرانتر از میلگرد اپوکسی است، فوق العاده سبک است. پس با در نظر گرفتن میزان طول قیمت تقریبا دو برابر است.

فولاد استنلس: میلگرد فولاد استنلس گرانترین میله تقویت کننده موجود است، حدود ۸ برابر قیمت آرماتور اپوکسی دارد. این بهترین آرماتور برای اکثر پروژه ها است. با این حال، استفاده از فولاد استنلس در تمامی جای ها به جز شرایط خیلی منحصر بفرد معمولا به درد نمی‌خورد. اما برای افرادی که دلیلی برای استفاده از آن دارند، میلگرد فولاد استنلس ۱۵۰۰ برابر بیشتر نسبت به میلگرد سیاه به زنگ زدگی است. در مقایسه با سایر آنها نسبت به آسیب خیلی مقاوم تر از نمونه های میلگرد ضد زنگ و مقاوم در برابر زنگ زدگی است.

علامت گذاری میلگرد: میلگردها دارای علائمی هستند که نشان دهنده سایز، گرید، آلیاژ فولادی و همچنین محل تولید است. شکل زیر این علائم را توضیح می‌دهد. هر یک از این آرماتورها با علامت گذاری های خاص خودش تولید می‌شود. حرف یا نشان بالایی در علامت گذاری کارخانه سازنده را معرفی می‌کند. علامت بعدی نشان دهنده سایز آرماتور است.

سومین علامت نوع میلگرد را مشخص می‌کند. معمولا S برای فولاد کربن و W برای آلیاژ فولاد ضعیف به کار می‌رود. در آخر نیز گرید آن نوشته شده است

منبع:سایت

  • کوپلر