کوپلر

  • ۰
  • ۰

کوپلر چیست

 کوپلر استاندارد یا کوپلر رزوه راستگرد به عنوان پر مصرف ترین کوپلر که در همه جای سازه بتنی  قابلیت مصرف دارد، مطرح می باشد . این نوع کوپلر در محلی مورد  استفاده قرار می گیرد که حداقل یکی از آرماتورها امکان چرخش داشته باشد. رزوه داخلی کوپلر از نوع راستگرد بوده و رزوه  آرماتور بایستی تا انتها درون کوپلر  بسته  شونداین نوع کوپلر برای میلگرد سایز 16 تا 50 در کارخانه سهند تولید می شود و امکان تولید کوپلر به صورت اختصاصی با طول و گام سفارشی وجود دارد.لازم به توضیح است جنس کوپلرهای تولیدی اتصالات مکانیکی سهند فولاد آلیاژی 1.1191 DIN می باشد همچنین تولید کوپلر های اختصاصی برای موارد خاص و با سایرفولادها نیز بنا به درخواست امکان پذیر است .
  
برای تولید کوپلرها از میلگرد به عنوان مواد اولیه استفاده میشود و در مراحل مختلف تولید از ماشین آلات اونیورسال و  CNC استفاده میشود. در هر مرحله از تولید کوپلر ابعاد مشخص شده کنترل  و پس از تایید واحد   QC برای تکمیل پروسه ساخت به مرحله بعد منتقل میگردد . واحد کنترل کیفیت از مرحله  ورود مواد اولیه به کارخانه تا پایان  بسته بندی محصول  نهایی بطور مستمر و دقیق بر کلیه فرآیندها  نظارت و کنترل دارد و به همین  دلیل است که اتصالات مکانیکی سهند با اطمینان از کیفیت محصولات تولیدی خود،مطابقت آنها را با آیین نامه های ACI ، مقررات ملی ساختمان و آیین نامه بتن ایران بطور 100% تضمین مینماید .


Image result for ‫کوپلر چیست‬‎





          کوپلر رزوه راستگرد (SST) برای تحمل نیروهای وارده برای آرماتور رده  S 500 ( A IV )  و مطابق با آیین نامه ACI  318از نوع تیپ 2 طراحی شده است ، بنابراین  

          مطابق آیین نامه مذکور بدون محدودیت در تمامی قسمتهای سازه قابل استفاده میباشد و لذا ضایعات آرماتور به صفر خواهد رسید . بطور نرمال پیشنهاد میگردد در 

           ستونها برش میلگردها بطول 6 
متر صورت گیرد که در این حالت تعداد کوپلر مورد نیاز هم کاهش خواهد یافت .

                            
   



  ))دستورالعمل بستن آرماتورهای رزوه شده به یکدیگر توسط کوپلرراستگرد ((                                                                                                                                         

                                                
1- پس از جدا کردن محافظ لاستیکی رزوه میلگرد ، کوپلر استاندارد را از طرفی که درپوش لاستیکی ندارد به  آرماتور مربوطه تا حد امکان ببندید . سپس با استفاده  از   آچارمخصوص 

( قابل تهیه از گروه صنعتی سهند) ویا آچار لوله گیر کوپلر را تا انتهای رزوه آرماتور بسته و محکم نمایید 
 .
 
             
2- محافظ لاستیکی کوپلر جهت جلوگیری از ورود هر گونه مواد خارجی بداخل آن تعبیه شده است ،  لذا قبل  از  بستن آرماتور مقابل به هیج وجه آن را جدا نکنید .

3- جهت بستن آرماتور مقابل ، پس از جدا کردن محافظ لاستیکی کوپلر و رزوه میلگرد ، آن را تا حد امکان  توسط دست به کوپلر ببندید .

4- با استفاده از آچار مخصوص یا آچار لوله گیر آرماتور دوم را بصورت کامل تا آخرین رزوه به کوپلر بسته و محکم نمایید ،در این حالت تمامی رزوه های دو آرماتور درون کوپلر

 بسته  شده اند و لزومی ندارد دوسر آرماتور به هم برسند.       

5- چنانچه به هردلیل رزوه های میلگرد دچار زنگ زدگی شده باشند با استفاده از برس سیمی آنها را تمیز کرده و با افزودن گریس و روغن بر روی رزوه ها اقدام به بستن آنها نمایید.
  
6جهت سهولت نظارت و کنترل اتصالات بسته شده توصیه میگردد پس از بستن کامل کوپلرها از نشانه گذاری توسط رنگ قرمز بر روی کوپلر استفاده شود .


7- رعایت و نظارت بر ضوابط استفاده از اتصالات مکانیکی مطابق با آئین نامه بتن ایران (آبا) و مقررات ملی ساختمان برعهده کارفرما  می باشد.


متخصصین این شرکت در تمامی مراحل اجرا با شما همراه و آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند .
 
  
                                                   


پس از جدا کردن محافظ لاستیکی رزوه میلگرد،کوپلر استاندارد را از طرفی که درپوش پلاستیکی ندارد با استفاده از نیروی دست به  آرماتور مربوطه تا حد امکان ببندید. در این حالت تعدادی از رزوه های انتهایی میل گرد خارج از کوپلر باقی می ماند و استفاده از آچار دراین مرحله برای بستن تمامی رزوه ها ضرورتی ندارد.

  

        


محافظ لاستیکی کوپلر جهت جلوگیری از ورود هر گونه مواد خارجی بداخل 
آن تعبیه شده است، لذا قبل از بستن آرماتور مقابل به هیچ وجه آن را جدا نکنید.

   



جهت بستن آرماتور مقابل، پس از جدا کردن محافظ لاستیکی کوپلر و رزوه میلگرد، آن را تا حد امکان توسط دست به کوپلر ببندید
 .

 


 


با استفاده ار آچار مخصوص یا آچار لوله گیر آرماتور دوم را به صورت کامل تا آخرین رزوه به کوپلر بسته و محکم نمایید.

 

در این حالت تمامی رزوه های دو آرماتور درون کوپلر بسته شده اند و لزومی ندارد دو سر آرماتور به هم برسندجهت سهولت نظارت و کنترل اتصالات بسته شده توصیه می گردد،پس ازبستن کامل کوپلرها از نشانه گذاری توسط رنگ قرمز بر روی کوپلر استفاده شود.

منبع

  • ۹۷/۰۶/۰۲
  • کوپلر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی