کوپلر

  • ۰
  • ۰

میلگرد چیست

میلگرد چیست

برای تقویت سازه های سنگی و بتن در برابر نیروهای کششی و تحمل آن، معمولا از (میلگرد) میله های آهنی یا فولادی استفاده می شود. با اینکه بتن در برابر نیروهای فشاری تحمل و استحکام بالایی دارد، نیروهای کششی عامل شکستن بتن می باشند.

از سال ۱۹۶۸ میلگرد بعنوان تقویت کننده بتن و به شکلی استاندارد مورد استفاده قرار گرفت. با این حال میله های تقویتی مسطح نیز موجود می باشد که بعنوان تقویت کننده سطوح افقی مانند قسمت های مختلف پل ها و جاده ها کاربرد دارند.

میلگرد چیست

موارد استفاده میلگرد

دیواره های ملاتی و سازه های سنگی از نظر مشخصات تقریبا شبیه به بتن هستند و در مقابل تنشهای کششی تحمل ضعیفی دارند. بعضی از قطعه های استاندارد سنگی مثل آجر و بلوک با تعبیه حفره های مخصوص به گونه ای طراحی شده اند که با قرار دادن میل گرد در این حفره ها، آنها را در مقابل تنش های کششی تقویت کنند.

با اینکه از هر ماده ای که استحکام کششی بالایی دارد، می توان بعنوان یک عامل تقویت کننده برای تقویت استحکام کششی بتن استفاده کرد و با توجه به وجه اشتراک خاصی که بین فولاد و بتن می باشد، باعث شده تا برای ساخت میلگردهای تقویتی، بیشتر از فولاد استفاده شود.

ضریب انبساط دمایی در بتن و فولاد، وجه مشترک بین این دو بوده و نزدیک بودن مقدار این ضریب، مانع بروز تنش های اضافی درونی در ساختار بتن در شرایط دمایی مختلف می شود که این مسئله از تخریب زودهنگام بتن جلوگیری می کند.

منبع

  • ۹۷/۰۶/۱۳
  • کوپلر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی